Doorduino EL520: verschil tussen versies

Uit Hackalot - Hackerspace Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (begin)
k
Regel 1: Regel 1:
 +
'''Let op:''' de informatie over het slot is grotendeels beredeneerd op basis van reverse engineering en niet gegarandeerd correct, pas het toe op eigen risico!
 
{{Project
 
{{Project
 
|name=Doorduino_EL520
 
|name=Doorduino_EL520
Regel 8: Regel 9:
 
|status=Voltooid
 
|status=Voltooid
 
}}
 
}}
'''Let op:''' de informatie over het slot is grotendeels beredeneerd op basis van reverse engineering en niet gegarandeerd correct, pas het toe op eigen risico!
 
 
 
== Abloy EL520 motorslot ==
 
== Abloy EL520 motorslot ==
  
Regel 23: Regel 22:
 
Dit aanzicht is een halve slag gedraaid ten opzichte van hoe het slot normaal in de deur gemonteerd wordt. Op de foto mist een metalen beugel, die als een soort OR-gate de verschillende ontgrendelmechanismes met elkaar verbindt.
 
Dit aanzicht is een halve slag gedraaid ten opzichte van hoe het slot normaal in de deur gemonteerd wordt. Op de foto mist een metalen beugel, die als een soort OR-gate de verschillende ontgrendelmechanismes met elkaar verbindt.
  
Linksbovenin zie je de blauwe 2x8 pin plug waar normaal een Abloy EA218/EA219 kabel in gaat. Deze kan ook prima vervangen worden door standaard 0.1" pin headers.
+
Linksbovenin zie je de blauwe 2x7 pin plug waar normaal een Abloy EA218/EA219 kabel in gaat. Deze kan ook prima vervangen worden door standaard 0.1" pin headers.
  
 
Onderaan zit de motor die via een wormwiel een tandwiel met metalen palletje aandrijft. Het metalen palletje bedient de OR-beugel om het slot te ontgrendelen.
 
Onderaan zit de motor die via een wormwiel een tandwiel met metalen palletje aandrijft. Het metalen palletje bedient de OR-beugel om het slot te ontgrendelen.
 +
 +
Verder zitten er een hoop schakelaars en een reed sensor verspreid door het slot om alle standen en staten te meten voor een luxe aansturingssysteem, wij gebruiken die niet.
  
 
Bij normaal gebruik draait de motor het tandwiel alleen met de klok mee. Op de foto is deze in neutrale stand te zien (de deur is vergrendeld). Om de deur te ontgrendelen moet het tandwiel circa een halve slag draaien en hiermee de nachtschoot naar binnen trekken. Zolang de motor in deze stand blijft staan blijft de deur ontgrendeld. Om de deur weer te ontgrendelen draait het tandwiel met de klok mee tot deze weer in de neutrale stand staat. Wanneer de deur dan in de slotplaat valt zal de nachtschoot er weer uit schieten om de deur te vergrendelen.
 
Bij normaal gebruik draait de motor het tandwiel alleen met de klok mee. Op de foto is deze in neutrale stand te zien (de deur is vergrendeld). Om de deur te ontgrendelen moet het tandwiel circa een halve slag draaien en hiermee de nachtschoot naar binnen trekken. Zolang de motor in deze stand blijft staan blijft de deur ontgrendeld. Om de deur weer te ontgrendelen draait het tandwiel met de klok mee tot deze weer in de neutrale stand staat. Wanneer de deur dan in de slotplaat valt zal de nachtschoot er weer uit schieten om de deur te vergrendelen.
 +
 +
Voor het gemak noem ik hierna de 'vergrendel' stand van het tandwiel DICHT, en de 'ontgrendel' stand van het tandwiel OPEN.
 +
 +
Om te detecteren wanneer het tandwiel in OPEN of DICHT stand staat zit er een magneet in met de vorm van een halve maan. Onder het tandwiel bevind zich een unipolaire hall effect sensor om de aanwezigheid van de magneet hierboven te detecteren. In de neutrale DICHT stand staat het begin van de magneet direct boven de hall effect sensor, en in de OPEN stand staat het eind van de magneet boven de hall effect sensor.
 +
 +
=== Typenummers en aansluitingen ===
 +
 +
=== Aansturingsprocedures ===
 +
 +
Wanneer de aanstuurelektronica net opgestart is kan aan de hand van enkel de hall effect sensor de stand van het tandwiel niet bepaald worden. Met wat mechanisch inzicht zijn we bij de volgende resetprocedure uitgekomen om het tandwiel, ongeacht van de andere bedienmogelijkheden van het slot, altijd in DICHT stand te krijgen zonder de deur te hoeven ontgrendelen:
 +
 +
* Staat de magneet al boven de sensor?
 +
** Draai het tandwiel '''tegen de klok in''' tot de magneet van de sensor valt.
 +
** Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.
 +
* Draai het tandwiel met de klok mee tot het begin van de magneet net boven de sensor valt.
 +
* Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.
 +
* Klaar.
 +
 +
Hierna kan het volgende uitgevoerd worden om het tandwiel in OPEN stand te krijgen (en de deur te ontgrendelen):
 +
* Draai het tandwiel met de klok mee tot de magneet voorbij de sensor valt.
 +
* Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.
 +
 +
Om het tandwiel van OPEN naar DICHT te krijgen (en de deur weer te kunnen laten vergrendelen):
 +
* Draai het tandwiel met de klok mee tot de magneet net boven de sensor valt.
 +
* Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.

Versie van 19 dec 2019 17:49

Let op: de informatie over het slot is grotendeels beredeneerd op basis van reverse engineering en niet gegarandeerd correct, pas het toe op eigen risico!

Doorduino el520.jpg
Project Doorduino_EL520
Name Doorduino_EL520
Start 2019/09/12
End 2019/10/31
Contact Kartoffel, redlizard
Website
Information Aansturen Abloy EL520 motorslot vanuit de Doorduino
Status Voltooid

Abloy EL520 motorslot

In de zoektocht naar elektrisch bedienbare sloten voor de spacedeuren van Hackalot kwamen we twee Abloy EL520 motorsloten tegen. Dit zijn normaal erg dure sloten die nutteloos zijn zonder de (tevens dure) EA420 control unit. De sloten hebben we voor een zacht prijsje over kunnen nemen maar we hebben geen control units, dus het was tijd om de sloten te reverse engineeren en zelf iets te bouwen om de sloten aan onze Doorduino's te koppelen.


Het motorslot heeft een antipaniekfunctie, de hendel aan de binnenkant kan dus altijd gebruikt worden om de deur te ontgrendelen. Hiernaast kan het slot kan van binnen of buiten geopend worden door de cilinder, of elektrische bediening. Het slot ziet er van binnen zo uit:

Binnenkant EL520 (zonder OR-beugel)


Dit aanzicht is een halve slag gedraaid ten opzichte van hoe het slot normaal in de deur gemonteerd wordt. Op de foto mist een metalen beugel, die als een soort OR-gate de verschillende ontgrendelmechanismes met elkaar verbindt.

Linksbovenin zie je de blauwe 2x7 pin plug waar normaal een Abloy EA218/EA219 kabel in gaat. Deze kan ook prima vervangen worden door standaard 0.1" pin headers.

Onderaan zit de motor die via een wormwiel een tandwiel met metalen palletje aandrijft. Het metalen palletje bedient de OR-beugel om het slot te ontgrendelen.

Verder zitten er een hoop schakelaars en een reed sensor verspreid door het slot om alle standen en staten te meten voor een luxe aansturingssysteem, wij gebruiken die niet.

Bij normaal gebruik draait de motor het tandwiel alleen met de klok mee. Op de foto is deze in neutrale stand te zien (de deur is vergrendeld). Om de deur te ontgrendelen moet het tandwiel circa een halve slag draaien en hiermee de nachtschoot naar binnen trekken. Zolang de motor in deze stand blijft staan blijft de deur ontgrendeld. Om de deur weer te ontgrendelen draait het tandwiel met de klok mee tot deze weer in de neutrale stand staat. Wanneer de deur dan in de slotplaat valt zal de nachtschoot er weer uit schieten om de deur te vergrendelen.

Voor het gemak noem ik hierna de 'vergrendel' stand van het tandwiel DICHT, en de 'ontgrendel' stand van het tandwiel OPEN.

Om te detecteren wanneer het tandwiel in OPEN of DICHT stand staat zit er een magneet in met de vorm van een halve maan. Onder het tandwiel bevind zich een unipolaire hall effect sensor om de aanwezigheid van de magneet hierboven te detecteren. In de neutrale DICHT stand staat het begin van de magneet direct boven de hall effect sensor, en in de OPEN stand staat het eind van de magneet boven de hall effect sensor.

Typenummers en aansluitingen

Aansturingsprocedures

Wanneer de aanstuurelektronica net opgestart is kan aan de hand van enkel de hall effect sensor de stand van het tandwiel niet bepaald worden. Met wat mechanisch inzicht zijn we bij de volgende resetprocedure uitgekomen om het tandwiel, ongeacht van de andere bedienmogelijkheden van het slot, altijd in DICHT stand te krijgen zonder de deur te hoeven ontgrendelen:

  • Staat de magneet al boven de sensor?
    • Draai het tandwiel tegen de klok in tot de magneet van de sensor valt.
    • Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.
  • Draai het tandwiel met de klok mee tot het begin van de magneet net boven de sensor valt.
  • Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.
  • Klaar.

Hierna kan het volgende uitgevoerd worden om het tandwiel in OPEN stand te krijgen (en de deur te ontgrendelen):

  • Draai het tandwiel met de klok mee tot de magneet voorbij de sensor valt.
  • Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.

Om het tandwiel van OPEN naar DICHT te krijgen (en de deur weer te kunnen laten vergrendelen):

  • Draai het tandwiel met de klok mee tot de magneet net boven de sensor valt.
  • Rem de motor om het tandwiel snel tot stilstand te krijgen.