Gebruiker:Stitch/Boozedrome2023-Fanservice: verschil tussen versies
Regel 57: | Regel 57: | ||
Het idee om spongebob het deuntje van stereo murder te laten zingen: dwz volledig slachten, kwam als snel. Dat is ook een plek waar publiek zou kunnen aanhaken. Dat ligt er extra bovenop door het om en om te doen. Dit wordt snel oud, dus er is meer nodig. Samen met de kick uit 'Een en al Blijheid' hebben we iets. | Het idee om spongebob het deuntje van stereo murder te laten zingen: dwz volledig slachten, kwam als snel. Dat is ook een plek waar publiek zou kunnen aanhaken. Dat ligt er extra bovenop door het om en om te doen. Dit wordt snel oud, dus er is meer nodig. Samen met de kick uit 'Een en al Blijheid' hebben we iets. | ||
− | [image:spongebob_oorwurm.png|thumb|right|200px|Spongebob die naar de oorwurm luistert]] | + | [[image:spongebob_oorwurm.png|thumb|right|200px|Spongebob die naar de oorwurm luistert]] |
Overigens zijn de samples van spongebob niet gehaald uit "een en al blijheid" van Promo, maar uit de originele aflevering geknipt. Dat helpt omdat er dan (minder) andere geluiden bij zitten. In diezelfde aflevering zat een paar seconde later ook een ander prachtige uitspraak van Squidward: "fijn, nu haat ik twee dingen". En omdat het gaat over spongebob, en zijn *****-irritante deuntje is dat ook een perfecte match om te gebruiken. Dit is nu een van m'n favoriete uitspraken geworden. | Overigens zijn de samples van spongebob niet gehaald uit "een en al blijheid" van Promo, maar uit de originele aflevering geknipt. Dat helpt omdat er dan (minder) andere geluiden bij zitten. In diezelfde aflevering zat een paar seconde later ook een ander prachtige uitspraak van Squidward: "fijn, nu haat ik twee dingen". En omdat het gaat over spongebob, en zijn *****-irritante deuntje is dat ook een perfecte match om te gebruiken. Dit is nu een van m'n favoriete uitspraken geworden. |
Versie van 24 sep 2023 14:48
Project Boozedrome2023 entry: Fanservice | |
---|---|
Name | Boozedrome2023 entry: Fanservice |
Start | 2022/01/01 |
Contact | Stitch |
Website | |
Information | Slechte muziek maken op de amiga |
Status | Op de space |
Dit is een writeup van een bijdrage aan de Boozedrome muziekwedstrijd. Dit is bruikbaar voor anderen die mee willen doen maar nog geen idee hebben waar te beginnen. Het nummer 'Fanservice' is gepubliceerd op Boozedrome 6. Je kan op bandcamp het nummer luisteren, en wel hier: Stitch - Fanservice
Achtergronden
Boozedrome is een jaarlijks terugkerende wedstrijd om muziek te maken op de Commodore Amiga. Het genre is specifiek 'hardcore', wat lijkt op hoe muziek werd gemaakt op de vroegere thunderdome cd-serie. Dit zie je ook terug in de vormgeving van de wedstrijd: een knipoog naar het merk Thunderdome met hetzelfde font en zelfs hetzelfde soort 'reclames' om mee te doen aan de wedstrijd. De reclames waren voor mij reden om mee te doen aan de wedstrijd: als iemand zo gek is om zo goed deze look en feel na te bootsen 20 jaar na dato, dan moet ik zo gek zijn om ook een track te maken.
Beginpunt
Het beginpunt is: de laatste keer dat ik met een tracker heb gespeeld is in 1999. Dus er is al wel wat kennis en ervaring. Muziek spelen en mixen met vinyl cd heb ik veeel gedaan, dus dat is geen probleem. Ook ben ik redelijk bij gebleven qua hardcore over de jaren.
Eisen om mee te doen
Het nummer is af te spelen op protracker 2.3d, dat is software uit 1993. Er zijn maximaal 4 sporen, in mono. Het wordt afgespeeld op een echte amiga computer uit een gelijkend jaartal. Met maximaal 500 kilobyte, 8 bit samples en het nummer mag maximaal 3 minuten zijn.
Samples
De term sample betekent 'geluidsfragment'. Je kan overal geluidsfragmenten vandaan halen, bijvoorbeeld van Youtube. Straks volgt een lijstje van samples en wat er voor nodig was om dit samen onder de 500 kilobyte te krijgen. Ik heb voor dit project alles zelf gesampled.
Er bestaan grote sample-bibliotheken voor de amiga. Ook zijn er gigantische sample collecties op het internet. Er is alleen 1 probleem: je hebt maar 500 kilobyte. Soms wil je juist een sample op hogere of lagere kwaliteit gebruiken: lagere kwaliteit vereist minder ruimte, klinkt slechter ('artsy'). Aan het einde van je nummer kom je altijd ruimte te kort. 500 kilobyte is namelijk iets van 25 seconden op de hoogste kwaliteit dat een amiga te bieden heeft. Voor een volgende wedstrijd heb ik een auto-sample scriptje geschreven, dat staat onderaan deze pagina. Dit gaat enorm helpen als bestandsgrootte een beperkende factor is, omdat het een sample omzet naar alle toonhoogtes op de amiga. Hoe hoger / hoe sneller, hoe minder data. Hiermee kan je spelen en dat is dan ook veel gebeurt bij dit nummer.
Hoe sample je? Dat heeft 'Wasp amiga' uitgelegd in deze youtube video. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je sample voldoende goed klinkt (binnen de beperkingen), en probeer of lagere kwaliteiten met minder ruimte hetzelfde effect geven. Met het scriptje onderaan deze pagina kan je dat zonder audacity te gebruiken, maar gewoon met de command line, python en wat standaardpakketten.
Alle begin is moeilijk
Omdat ik nog nooit echt een nummer heb gemaakt, ook nooit op protracker iets heb gemaakt... is het best een uitdaging. Het project begon met het idee om een alternatief te maken van G-Shock - Demons (promo remix). Door e.e.a. slim her te gebruiken zou het allemaal moeten passen. Na een middagje klooien had ik inderdaad een aantal maten van het nummer in protracker staan. Dat was een mooie doel, maar nog geen nummer en niet origineel.
Componeren in protracker bleek erg lastig. Ook had ik een fout gemaakt: in de variant van protracker die ik gebruikte zat wel stereo: dus er waren effectief maar 2 sporen te gebruiken om links en rechts hetzelfde te kunnen horen. Dus ik ben gaan componeren met het idee dat je met weinig iets moet maken, en dat er effectief maar 2 sporen zijn in plaats van 4.
Het kan even duren om protracker in de vingers te krijgen, na 1 nummer is dat ook nog niet voldoende gelukt, maar is mijn respect voor wat de software kan wel enorm gestegen. De software was z'n tijd ver vooruit. Er vaker mee werken geeft ook meer vertrouwen. Ook kan je met protracker dingen weer sneller dan in andere software.
De compositie heb ik dan ook niet gemaakt in protracker, maar m'n favoriete software om muziek mee te mixen: Ableton Live. Daarin heb ik een beperkt aantal stukje van bekende nummers gezet en ben dat aan elkaar gaan plakken. Tussen protracker uit 1993 en ableton live uit 2023 zit een 1 op 1 koppeling. Muziek is namelijk nog steeds 4-4e. In de volgende twee screenshots zie je exact muziek, maar anders genoteerd. In protracker (rechts) zie je de bijna het eerste kwart van wat je in ableton (links) ziet.
Het invoeren in protracker wordt ook uitgelegd door Wasp Amiga in een serie youtube filmpjes. Ieder van de filmpjes gaat over een feature van het programma. Het kost je ongeveer een kwartier om door alles heen te kijken, want er is maar een beperkt aantal effecten en mogelijkheden. Deze filmpjes helpen ook met het beter begrijpen van de beperkingen. Kijk de serie hier: WASP Amiga - Protracker tutorial.
Creativiteit en wedstrijd
Boozedrome is een wedstrijd uit de demoscene. Het is belangrijk om iets te maken dat origineel is, technisch en liefst grensverleggend. Zomaar een willekeurig nummer van thunderdome van vroeger nabouwen is dus geen goed idee want daarmee verwacht ik niet te winnen. Het publiek kent mij ook niet als artiest, dus er is ook geen verwachting. Het plan was uiteindelijk om het project langzaam te laten bezinken en nieuwe dingen te bedenken waar ik om moet lachen. Als ik er om moet lachen dan heb ik het in muziek gezet.
De naam fanservice komt uit de animewereld, zie wikipedia. Het is een toevoeging voor de fans dat niets aan het verhaal toevoegt, vaak gericht op sexualiteit zonder vulgair te worden. Het nummer probeert het publiek dus exact te geven wat ze willen. Er is een remix van Speedy J - Pullover (1991) waarin ongeveer het volgende wordt gezegd: "hey dj, hou eens op met stoer doen. Gooi er maar een bekend geluidje in, dan hebben de mensen ook nog wat aan hun avond.". Daarna volgt de melodie van Speedy J. In de hardcore zijn er ook een aantal van dat soort direct herkenbare deuntjes. Een van die standaarden is Marshall Masters - Stereo Murder (1994).
Ik ben zelf behoorlijk fan van DJ Promo. Een van de grappigste hardcore nummers ooit gemaakt is Een en al Blijheid, waarin de aflevering "oorwurm" van spongebob wordt gesampled. Dat was een prachtige basis om vanaf te vertrekken. Het nummer heeft humor, brute baslijnen en totale chaos aan het einde.
Het idee om spongebob het deuntje van stereo murder te laten zingen: dwz volledig slachten, kwam als snel. Dat is ook een plek waar publiek zou kunnen aanhaken. Dat ligt er extra bovenop door het om en om te doen. Dit wordt snel oud, dus er is meer nodig. Samen met de kick uit 'Een en al Blijheid' hebben we iets.
Overigens zijn de samples van spongebob niet gehaald uit "een en al blijheid" van Promo, maar uit de originele aflevering geknipt. Dat helpt omdat er dan (minder) andere geluiden bij zitten. In diezelfde aflevering zat een paar seconde later ook een ander prachtige uitspraak van Squidward: "fijn, nu haat ik twee dingen". En omdat het gaat over spongebob, en zijn *****-irritante deuntje is dat ook een perfecte match om te gebruiken. Dit is nu een van m'n favoriete uitspraken geworden.
Een van de boozedrome reclames begint met 'fuck atari... dit is boozedrome met de hardste muziek rechtstreeks uit de hel' of iets in die strekking. Dus "fuck atari" werd ook een sample, en diverse keren herhaald. Het is namelijk nog steeds erg (ON)belangrijk om de superieuriteit van het Amiga platform te promoten na 30 jaar. Hier helpt ook DJ Promo weer met een nummer waarin wordt gezegd "you're a bunch of posers with overexposure", gericht aan neppe mensen. Het nummer heet Promo - Overexposure (2021). Dit haakt perfect in op het atari bashing deel.
Er is later gekozen om de 'fuck atari' sample op een lagere kwaliteit te zetten om ruimte te besparen, wat ironisch werkt. Het origineel was al overstuur, dus je merkt het niet zo. Voor extra ironie is de kwaliteit van die sample extra belabberd.
Een paar dagen later schoot me te binnen dat voor de muntenschuiver ook een spongebob sample was gebruikt waar we heel hard om moesten lachen. Dit is het moment dat patrick en sponsbob deur tot deur chocolade proberen te verkopen. Een klant gaat volledig uit z'n plaat met het schreeuwen van 'chocolade'. Samen met de saturator plugin, natuurlijk met m'n favoriete 'rectifier' preset krijg je het perfecte overstemde geluid dat de waanzin nog beter tot z'n recht laat komen. Ik denk dat dit samen met de kick het beste stuk uit het nummer is.
Ook de deurbel sample is heel erg in kwaliteit teruggebracht om ruimte te besparen. Dit is gewoon een deurbel van youtube. Het had nog korter gekund door deze twee noten als 1 noot op te slaan en dan gewoon dit na te spelen, maar het is goed zo.
Datareductie in de finale
Een overzicht van wat trucs om data te reduceren:
"ik luister veel liever naar een gezellige radiozender" is getimestretched. Dezelfde toonsoort maar sneller afgespeeld door hele kleine stukjes van het geluid weg te laten en slim e.e.a. te overlappen. Dit is een van de modi om samples af te spelen in Ableton. Door timestretch op complex te zetten is er dan minder tijd nodig om de sample af te spelen. Kut voor dj's omdat ze niet kunnen bouwen op 4-4e enzo. Maar goed voor ons want er is te weinig data.
"en nog meer hier pak aan" is een sample van JDA - Voel je die Bass. Dit is ook echt een crowd pleaser. Deze sample kan heel hard in bitrate naar beneden gegooid worden omdat het origineel ook al door een soort van megafoon wordt uitgesproken. Dit versterkt het effect eerder. Het was dus heel weinig data voor een heel bekend geluidje.
"extreme": Dit komt uit DJ Skinhead - Extreme Terror III, een destijds grensverleggende plaat die kunst begreep van dingen hard te laten klinken door te spelen met volume. Het was de bedoeling om zowel "extreme terror" als "was ist loss deutchland" te gebruiken, maar daar was geen ruimte voor. Het resultaat was ook beter: het is nu "Extreme Chocolate" geworden, wat ook nog veel grappiger is.
Een nummer in protracker wordt
Timestretching in protracker.
Minder patterns.
Sample scriptje voor volgende rondes
...