Gebruiker:Stitch/Boozedrome2023-Fanservice: verschil tussen versies

Uit Hackalot - Hackerspace Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 40: Regel 40:
 
Het kan even duren om protracker in de vingers te krijgen, na 1 nummer is dat ook nog niet voldoende gelukt, maar is mijn respect voor wat de software kan wel enorm gestegen. De software was z'n tijd ver vooruit. Er vaker mee werken geeft ook meer vertrouwen. Ook kan je met protracker dingen weer sneller dan in andere software.
 
Het kan even duren om protracker in de vingers te krijgen, na 1 nummer is dat ook nog niet voldoende gelukt, maar is mijn respect voor wat de software kan wel enorm gestegen. De software was z'n tijd ver vooruit. Er vaker mee werken geeft ook meer vertrouwen. Ook kan je met protracker dingen weer sneller dan in andere software.
  
De compositie heb ik dan ook niet gemaakt in protracker, maar m'n favoriete software om muziek mee te mixen: [https://www.thomannmusic.com/ableton_live_11_suite.htm Ableton Live]. Daarin heb ik een beperkt aantal stukje van bekende nummers gezet en ben dat aan elkaar gaan plakken. Tussen protracker uit 1993 en ableton live uit 2023 zit een 1 op 1 koppeling. Muziek is namelijk nog steeds 4-4e. In de volgende twee screenshots zie je exact muziek, maar anders genoteerd:
+
De compositie heb ik dan ook niet gemaakt in protracker, maar m'n favoriete software om muziek mee te mixen: [https://www.thomannmusic.com/ableton_live_11_suite.htm Ableton Live]. Daarin heb ik een beperkt aantal stukje van bekende nummers gezet en ben dat aan elkaar gaan plakken. Tussen protracker uit 1993 en ableton live uit 2023 zit een 1 op 1 koppeling. Muziek is namelijk nog steeds 4-4e. In de volgende twee screenshots zie je exact muziek, maar anders genoteerd. In protracker (rechts) zie je de bijna het eerste kwart van wat je in ableton (links) ziet.
 +
 
 +
[[image:ableton_first_pattern.png|300px]] [[image:protracker_first_pattern.png|300px]]
 +
 
 +
 
 +
== Creativiteit en wedstrijd ==
 +
 
 +
Boozedrome is een wedstrijd uit de demoscene. Het is belangrijk om iets te maken dat origineel is, technisch en liefst grensverleggend. Zomaar een willekeurig nummer van thunderdome van vroeger nabouwen is dus geen goed idee want daarmee verwacht ik niet te winnen. Het publiek kent mij ook niet als artiest, dus er is ook geen verwachting. Het plan was uiteindelijk om het project langzaam te laten bezinken en nieuwe dingen te bedenken waar ik om moet lachen. Als ik er om moet lachen dan heb ik het in muziek gezet.
 +
 
 +
De naam fanservice komt uit de animewereld, zie [https://en.wikipedia.org/wiki/Fan_service wikipedia]. Het is een toevoeging voor de fans dat niets aan het verhaal toevoegt, vaak gericht op sexualiteit zonder vulgair te worden. Het nummer probeert het publiek dus exact te geven wat ze willen. Er is een remix van [https://www.youtube.com/watch?v=CHsNQlboq-8 Speedy J - Pullover (1991)] waarin ongeveer het volgende wordt gezegd: "hey dj, hou eens op met stoer doen. Gooi er maar een bekend geluidje in, dan hebben de mensen ook nog wat aan hun avond.". Daarna volgt de melodie van Speedy J. In de hardcore zijn er ook een aantal van dat soort direct herkenbare deuntjes. Een van die standaarden is [https://www.youtube.com/watch?v=aTftdLWUYhI Marshall Masters - Stereo Murder (1994)].
 +
 
 +
Ik ben zelf behoorlijk fan van DJ Promo. Een van de grappigste hardcore nummers ooit gemaakt is [https://www.youtube.com/watch?v=wYvOnaXoYOE Een en al Blijheid], waarin de aflevering "oorwurm" van spongebob wordt gesampled. Dat was een prachtige basis om vanaf te vertrekken. Het nummer heeft humor, brute baslijnen en totale chaos aan het einde.
 +
 
 +
Het idee om spongebob het deuntje van stereo murder te laten zingen: dwz volledig kapotmaken, kwam als snel. Dat is ook een plek waar publiek zou kunnen aanhaken, en dus kwam dat om en om. Dit wordt snel oud, dus er is meer nodig.
 +
 
 +
Een van de [https://youtu.be/H-OAmNCJqNk?t=11 boozedrome reclames] begint met 'fuck atari... dit is boozedrome met de hardste muziek rechtstreeks uit de hel' of iets in die strekking. Dus "fuck atari" werd ook een sample, en diverse keren herhaald. Het is namelijk nog steeds erg (ON)belangrijk om de superieuriteit van het Amiga platform te promoten na 30 jaar. Hier helpt ook DJ Promo weer met een nummer waarin wordt gezegd "you're a bunch of posers with overexposure", gericht aan neppe mensen. Het nummer heet [https://www.youtube.com/watch?v=N_X4xFFx9YY Promo - Overexposure (2021)]. Dit haakt perfect in op het atari bashing stuk.
 +
 
 +
Er is later gekozen om de 'fuck atari' sample op een lagere kwaliteit te zetten om ruimte te besparen, wat ironisch werkt. Het origineel was al overstuur, dus je merkt het niet zo. Voor extra ironie is de kwaliteit van die sample extra belabberd.
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
  
[[image:ableton_first_pattern.png]] [[image:protracker_first_pattern.png]]
 
  
  

Versie van 24 sep 2023 14:10

Boozedrome2023Tape.jpg
Project Boozedrome2023 entry: Fanservice
Name Boozedrome2023 entry: Fanservice
Start 2022/01/01
Contact Stitch
Website
Information Slechte muziek maken op de amiga
Status Op de space


Dit is een writeup van een bijdrage aan de Boozedrome muziekwedstrijd. Dit is bruikbaar voor anderen die mee willen doen maar nog geen idee hebben waar te beginnen. Het nummer 'Fanservice' is gepubliceerd op Boozedrome 6. Je kan op bandcamp het nummer luisteren, en wel hier: Stitch - Fanservice


Achtergronden

Boozedrome is een jaarlijks terugkerende wedstrijd om muziek te maken op de Commodore Amiga. Het genre is specifiek 'hardcore', wat lijkt op hoe muziek werd gemaakt op de vroegere thunderdome cd-serie. Dit zie je ook terug in de vormgeving van de wedstrijd: een knipoog naar het merk Thunderdome met hetzelfde font en zelfs hetzelfde soort 'reclames' om mee te doen aan de wedstrijd. De reclames waren voor mij reden om mee te doen aan de wedstrijd: als iemand zo gek is om zo goed deze look en feel na te bootsen 20 jaar na dato, dan moet ik zo gek zijn om ook een track te maken.


Beginpunt

Het beginpunt is: de laatste keer dat ik met een tracker heb gespeeld is in 1999. Dus er is al wel wat kennis en ervaring. Muziek spelen en mixen met vinyl cd heb ik veeel gedaan, dus dat is geen probleem. Ook ben ik redelijk bij gebleven qua hardcore over de jaren.

Eisen om mee te doen

Het nummer is af te spelen op protracker 2.3d, dat is software uit 1993. Er zijn maximaal 4 sporen, in mono. Het wordt afgespeeld op een echte amiga computer uit een gelijkend jaartal. Met maximaal 500 kilobyte, 8 bit samples en het nummer mag maximaal 3 minuten zijn.

Samples

De term sample betekent 'geluidsfragment'. Je kan overal geluidsfragmenten vandaan halen, bijvoorbeeld van Youtube. Straks volgt een lijstje van samples en wat er voor nodig was om dit samen onder de 500 kilobyte te krijgen. Ik heb voor dit project alles zelf gesampled.

Er bestaan grote sample-bibliotheken voor de amiga. Ook zijn er gigantische sample collecties op het internet. Er is alleen 1 probleem: je hebt maar 500 kilobyte. Soms wil je juist een sample op hogere of lagere kwaliteit gebruiken: lagere kwaliteit vereist minder ruimte, klinkt slechter ('artsy'). Aan het einde van je nummer kom je altijd ruimte te kort. 500 kilobyte is namelijk iets van 25 seconden op de hoogste kwaliteit dat een amiga te bieden heeft. Voor een volgende wedstrijd heb ik een auto-sample scriptje geschreven, dat staat onderaan deze pagina. Dit gaat enorm helpen als bestandsgrootte een beperkende factor is, omdat het een sample omzet naar alle toonhoogtes op de amiga. Hoe hoger / hoe sneller, hoe minder data. Hiermee kan je spelen en dat is dan ook veel gebeurt bij dit nummer.

Hoe sample je? Dat heeft 'Wasp amiga' uitgelegd in deze youtube video. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je sample voldoende goed klinkt (binnen de beperkingen), en probeer of lagere kwaliteiten met minder ruimte hetzelfde effect geven. Met het scriptje onderaan deze pagina kan je dat zonder audacity te gebruiken, maar gewoon met de command line, python en wat standaardpakketten.


Alle begin is moeilijk

Omdat ik nog nooit echt een nummer heb gemaakt, ook nooit op protracker iets heb gemaakt... is het best een uitdaging. Het project begon met het idee om een alternatief te maken van G-Shock - Demons (promo remix). Door e.e.a. slim her te gebruiken zou het allemaal moeten passen. Na een middagje klooien had ik inderdaad een aantal maten van het nummer in protracker staan. Dat was een mooie doel, maar nog geen nummer en niet origineel.

Componeren in protracker bleek erg lastig. Ook had ik een fout gemaakt: in de variant van protracker die ik gebruikte zat wel stereo: dus er waren effectief maar 2 sporen te gebruiken om links en rechts hetzelfde te kunnen horen. Dus ik ben gaan componeren met het idee dat je met weinig iets moet maken, en dat er effectief maar 2 sporen zijn in plaats van 4.

Het kan even duren om protracker in de vingers te krijgen, na 1 nummer is dat ook nog niet voldoende gelukt, maar is mijn respect voor wat de software kan wel enorm gestegen. De software was z'n tijd ver vooruit. Er vaker mee werken geeft ook meer vertrouwen. Ook kan je met protracker dingen weer sneller dan in andere software.

De compositie heb ik dan ook niet gemaakt in protracker, maar m'n favoriete software om muziek mee te mixen: Ableton Live. Daarin heb ik een beperkt aantal stukje van bekende nummers gezet en ben dat aan elkaar gaan plakken. Tussen protracker uit 1993 en ableton live uit 2023 zit een 1 op 1 koppeling. Muziek is namelijk nog steeds 4-4e. In de volgende twee screenshots zie je exact muziek, maar anders genoteerd. In protracker (rechts) zie je de bijna het eerste kwart van wat je in ableton (links) ziet.

Ableton first pattern.png Protracker first pattern.png


Creativiteit en wedstrijd

Boozedrome is een wedstrijd uit de demoscene. Het is belangrijk om iets te maken dat origineel is, technisch en liefst grensverleggend. Zomaar een willekeurig nummer van thunderdome van vroeger nabouwen is dus geen goed idee want daarmee verwacht ik niet te winnen. Het publiek kent mij ook niet als artiest, dus er is ook geen verwachting. Het plan was uiteindelijk om het project langzaam te laten bezinken en nieuwe dingen te bedenken waar ik om moet lachen. Als ik er om moet lachen dan heb ik het in muziek gezet.

De naam fanservice komt uit de animewereld, zie wikipedia. Het is een toevoeging voor de fans dat niets aan het verhaal toevoegt, vaak gericht op sexualiteit zonder vulgair te worden. Het nummer probeert het publiek dus exact te geven wat ze willen. Er is een remix van Speedy J - Pullover (1991) waarin ongeveer het volgende wordt gezegd: "hey dj, hou eens op met stoer doen. Gooi er maar een bekend geluidje in, dan hebben de mensen ook nog wat aan hun avond.". Daarna volgt de melodie van Speedy J. In de hardcore zijn er ook een aantal van dat soort direct herkenbare deuntjes. Een van die standaarden is Marshall Masters - Stereo Murder (1994).

Ik ben zelf behoorlijk fan van DJ Promo. Een van de grappigste hardcore nummers ooit gemaakt is Een en al Blijheid, waarin de aflevering "oorwurm" van spongebob wordt gesampled. Dat was een prachtige basis om vanaf te vertrekken. Het nummer heeft humor, brute baslijnen en totale chaos aan het einde.

Het idee om spongebob het deuntje van stereo murder te laten zingen: dwz volledig kapotmaken, kwam als snel. Dat is ook een plek waar publiek zou kunnen aanhaken, en dus kwam dat om en om. Dit wordt snel oud, dus er is meer nodig.

Een van de boozedrome reclames begint met 'fuck atari... dit is boozedrome met de hardste muziek rechtstreeks uit de hel' of iets in die strekking. Dus "fuck atari" werd ook een sample, en diverse keren herhaald. Het is namelijk nog steeds erg (ON)belangrijk om de superieuriteit van het Amiga platform te promoten na 30 jaar. Hier helpt ook DJ Promo weer met een nummer waarin wordt gezegd "you're a bunch of posers with overexposure", gericht aan neppe mensen. Het nummer heet Promo - Overexposure (2021). Dit haakt perfect in op het atari bashing stuk.

Er is later gekozen om de 'fuck atari' sample op een lagere kwaliteit te zetten om ruimte te besparen, wat ironisch werkt. Het origineel was al overstuur, dus je merkt het niet zo. Voor extra ironie is de kwaliteit van die sample extra belabberd.






Samples kan je overal uit lenen. Uiteindelijk zijn het de volgende samples. g

Op basis daarvan heb ik (na de wedstrijd) een scriptje geschreven waarmee je een geknipt stukje audio kan omzetten naar alle noten op de toonladder voor de amiga. Daarmee kan je bij een volgend project makkelijker