Gebruiker:Stitch/Boozedrome2023-Fanservice: verschil tussen versies

Uit Hackalot - Hackerspace Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Project |name=Boozedrome2023 entry: Fanservice |start=2022/01/01 |contact=Stitch |Picture=Boozedrome2023Tape.jpg |info=Slechte muziek maken op de amiga |status=Op...')
 
Regel 7: Regel 7:
 
|status=Op de space
 
|status=Op de space
 
}}
 
}}
 +
 +
Dit is een writeup van een bijdrage aan de Boozedrome muziekwedstrijd. Dit is bruikbaar voor anderen die mee willen doen maar nog geen idee hebben waar te beginnen. Het nummer 'Fanservice' is gepubliceerd op Boozedrome 6. Je kan op bandcamp het nummer luisteren, en wel hier: [https://boozedrome.bandcamp.com/track/fanservice Stitch - Fanservice]
 +
 +
 +
== Achtergronden ==
  
 
Boozedrome is een jaarlijks terugkerende wedstrijd om muziek te maken op de Commodore Amiga. Het genre is specifiek 'hardcore', wat lijkt op hoe muziek werd gemaakt op de vroegere [https://www.discogs.com/label/16705-Thunderdome thunderdome] cd-serie. Dit zie je ook terug in de vormgeving van de wedstrijd: een knipoog naar het merk Thunderdome met hetzelfde font en zelfs hetzelfde soort 'reclames' om mee te doen aan de wedstrijd. De reclames waren voor mij reden om mee te doen aan de wedstrijd: als iemand zo gek is om zo goed deze look en feel na te bootsen 20 jaar na dato, dan moet ik zo gek zijn om ook een track te maken.
 
Boozedrome is een jaarlijks terugkerende wedstrijd om muziek te maken op de Commodore Amiga. Het genre is specifiek 'hardcore', wat lijkt op hoe muziek werd gemaakt op de vroegere [https://www.discogs.com/label/16705-Thunderdome thunderdome] cd-serie. Dit zie je ook terug in de vormgeving van de wedstrijd: een knipoog naar het merk Thunderdome met hetzelfde font en zelfs hetzelfde soort 'reclames' om mee te doen aan de wedstrijd. De reclames waren voor mij reden om mee te doen aan de wedstrijd: als iemand zo gek is om zo goed deze look en feel na te bootsen 20 jaar na dato, dan moet ik zo gek zijn om ook een track te maken.
  
Dit is een writeup over de totstandkoming van het nummer Fanservice dat is gepubliceerd op Boozedrome 6. Er zijn iets van 100 tapes ofzo van gemaakt, maar je kan op bandcamp het nummer luisteren. En wel hier: [https://boozedrome.bandcamp.com/track/fanservice Stitch - Fanservice]
 
  
 
== Beginpunt ==
 
== Beginpunt ==
Regel 19: Regel 23:
 
Het nummer is af te spelen op protracker 2.3d, dat is software uit 1993. Er zijn maximaal 4 sporen, in mono. Het wordt afgespeeld op een echte amiga computer uit een gelijkend jaartal. Met maximaal 500 kilobyte, 8 bit samples en het nummer mag maximaal 3 minuten zijn.
 
Het nummer is af te spelen op protracker 2.3d, dat is software uit 1993. Er zijn maximaal 4 sporen, in mono. Het wordt afgespeeld op een echte amiga computer uit een gelijkend jaartal. Met maximaal 500 kilobyte, 8 bit samples en het nummer mag maximaal 3 minuten zijn.
  
== Beperkingen en creativiteit ==
+
== Samples ==
 +
 
 +
De term sample betekent 'geluidsfragment'. Je kan overal geluidsfragmenten vandaan halen, bijvoorbeeld van Youtube. Straks volgt een lijstje van samples en wat er voor nodig was om dit samen onder de 500 kilobyte te krijgen. Ik heb voor dit project alles zelf gesampled.
 +
 
 +
Er bestaan grote sample-bibliotheken voor de amiga. Ook zijn er gigantische sample collecties op het internet. Er is alleen 1 probleem: je hebt maar 500 kilobyte. Soms wil je juist een sample op hogere of lagere kwaliteit gebruiken: lagere kwaliteit vereist minder ruimte, klinkt slechter ('artsy'). Aan het einde van je nummer kom je altijd ruimte te kort. 500 kilobyte is namelijk iets van 25 seconden op de hoogste kwaliteit dat een amiga te bieden heeft. Voor een volgende wedstrijd heb ik een auto-sample scriptje geschreven, dat staat onderaan deze pagina. Dit gaat enorm helpen als bestandsgrootte een beperkende factor is, omdat het een sample omzet naar alle toonhoogtes op de amiga. Hoe hoger / hoe sneller, hoe minder data. Hiermee kan je spelen en dat is dan ook veel gebeurt bij dit nummer.
 +
 
 +
Hoe sample je? Dat heeft 'Wasp amiga' uitgelegd in deze [https://www.youtube.com/watch?v=HDHFVjeBSmk youtube video]. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je sample voldoende goed klinkt (binnen de beperkingen), en probeer of lagere kwaliteiten met minder ruimte hetzelfde effect geven. Met het scriptje onderaan deze pagina kan je dat zonder audacity te gebruiken, maar gewoon met de command line, python en wat standaardpakketten.
 +
 
 +
 
 +
=== Overzicht samples ===
 +
 
 +
Het project begon met het idee om het numm..
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
 
 +
Samples kan je overal uit lenen. Uiteindelijk zijn het de volgende samples. g
 +
 
 +
Op basis daarvan heb ik (na de wedstrijd) een scriptje geschreven waarmee je een geknipt stukje audio kan omzetten naar alle noten op de toonladder voor de amiga. Daarmee kan je bij een volgend project makkelijker

Versie van 24 sep 2023 13:27

Boozedrome2023Tape.jpg
Project Boozedrome2023 entry: Fanservice
Name Boozedrome2023 entry: Fanservice
Start 2022/01/01
Contact Stitch
Website
Information Slechte muziek maken op de amiga
Status Op de space


Dit is een writeup van een bijdrage aan de Boozedrome muziekwedstrijd. Dit is bruikbaar voor anderen die mee willen doen maar nog geen idee hebben waar te beginnen. Het nummer 'Fanservice' is gepubliceerd op Boozedrome 6. Je kan op bandcamp het nummer luisteren, en wel hier: Stitch - Fanservice


Achtergronden

Boozedrome is een jaarlijks terugkerende wedstrijd om muziek te maken op de Commodore Amiga. Het genre is specifiek 'hardcore', wat lijkt op hoe muziek werd gemaakt op de vroegere thunderdome cd-serie. Dit zie je ook terug in de vormgeving van de wedstrijd: een knipoog naar het merk Thunderdome met hetzelfde font en zelfs hetzelfde soort 'reclames' om mee te doen aan de wedstrijd. De reclames waren voor mij reden om mee te doen aan de wedstrijd: als iemand zo gek is om zo goed deze look en feel na te bootsen 20 jaar na dato, dan moet ik zo gek zijn om ook een track te maken.


Beginpunt

Het beginpunt is: de laatste keer dat ik met een tracker heb gespeeld is in 1999. Dus er is al wel wat kennis en ervaring. Muziek spelen en mixen met vinyl cd heb ik veeel gedaan, dus dat is geen probleem. Ook ben ik redelijk bij gebleven qua hardcore over de jaren.

Eisen om mee te doen

Het nummer is af te spelen op protracker 2.3d, dat is software uit 1993. Er zijn maximaal 4 sporen, in mono. Het wordt afgespeeld op een echte amiga computer uit een gelijkend jaartal. Met maximaal 500 kilobyte, 8 bit samples en het nummer mag maximaal 3 minuten zijn.

Samples

De term sample betekent 'geluidsfragment'. Je kan overal geluidsfragmenten vandaan halen, bijvoorbeeld van Youtube. Straks volgt een lijstje van samples en wat er voor nodig was om dit samen onder de 500 kilobyte te krijgen. Ik heb voor dit project alles zelf gesampled.

Er bestaan grote sample-bibliotheken voor de amiga. Ook zijn er gigantische sample collecties op het internet. Er is alleen 1 probleem: je hebt maar 500 kilobyte. Soms wil je juist een sample op hogere of lagere kwaliteit gebruiken: lagere kwaliteit vereist minder ruimte, klinkt slechter ('artsy'). Aan het einde van je nummer kom je altijd ruimte te kort. 500 kilobyte is namelijk iets van 25 seconden op de hoogste kwaliteit dat een amiga te bieden heeft. Voor een volgende wedstrijd heb ik een auto-sample scriptje geschreven, dat staat onderaan deze pagina. Dit gaat enorm helpen als bestandsgrootte een beperkende factor is, omdat het een sample omzet naar alle toonhoogtes op de amiga. Hoe hoger / hoe sneller, hoe minder data. Hiermee kan je spelen en dat is dan ook veel gebeurt bij dit nummer.

Hoe sample je? Dat heeft 'Wasp amiga' uitgelegd in deze youtube video. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je sample voldoende goed klinkt (binnen de beperkingen), en probeer of lagere kwaliteiten met minder ruimte hetzelfde effect geven. Met het scriptje onderaan deze pagina kan je dat zonder audacity te gebruiken, maar gewoon met de command line, python en wat standaardpakketten.


Overzicht samples

Het project begon met het idee om het numm..




Samples kan je overal uit lenen. Uiteindelijk zijn het de volgende samples. g

Op basis daarvan heb ik (na de wedstrijd) een scriptje geschreven waarmee je een geknipt stukje audio kan omzetten naar alle noten op de toonladder voor de amiga. Daarmee kan je bij een volgend project makkelijker